Het hele gendergedoe is een hysterische hype0

27-9-2019

"Jongens en meisjes worden geboren met een andere voorkeur voor speelgoed. Geef je hen de keuze tussen een auto en een pop, dan kiest een jongen voor de auto en het meisje voor de pop. Dat zien we zelfs bij testen met apen. Die voorkeur zit met andere woorden diep in onze biologische genen. Het is totaal verkeerd om daartegen te vechten."
Dit was de reactie van gedragsbioloog Nelissen op het bericht in De Standaard van 27 september 2019 dat de opdeling tussen jongens- en meisjesspeelgoed in Frankrijk definitief op de schop gaat.

Gedragsbioloog Mark Nelissen (UAntwerpen)

We dragen Mark Nelissen voor omwille van zijn zuiver sociobiologische uitspraak, die op geen enkele manier rekening houdt met de maatschappelijke constructie van normen en waarden die ertoe geleid heeft dat vrouwen de zorg en de zogezegd zachte waarden als label opgekleefd kregen en dat mannen van nature als leidersfiguren beschouwd worden die tot in de hoogste machtscenakels gekatapulteerd worden.

Nelissen nuanceert hoegenaamd niet en schijnt weinig belang te hechten aan de vrijheid van keuze. Je bent geboren als meisje? Dan wil je toch zeker je pop verzorgen! Je bent geboren als jongen? Dan kies je toch gegarandeerd voor iets met wielen. De waanzin voorbij! Bovendien gaat hij zijn boekje ver te buiten door te spreken over een hysterische hype. In vorige eeuwen kregen vrouwen wel vaker die beschrijving toegemeten.

Wij pleiten voor genderneutrale beeldvorming van speelgoed, zodanig dat kinderen zelf een keuze kunnen maken en niets opgedrongen krijgen. Zo zullen meisjes en jongens zelf ontdekken waar hun interesses en talenten liggen. De beste garantie op een evenwichtige ontwikkeling van lichaam en geest!

Speelgoedhandelaars moeten hier oog voor hebben bij de indeling van hun winkels en bij de opmaak van hun websites en brochures.​

Terug naar overzicht

Stem voor Gedragsbioloog Mark Nelissen (UAntwerpen)